Pod koniec ubiegłego roku, pierwsze lekkie pojazdy rozpoznawcze LPR Legwan, dostosowane do polskich wymagań taktyczno–technicznych, trafiły do kompanii rozpoznawczej 20 Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej w Morągu (16 Dywizja Zmechanizowana). Nowe pojazdy rozpoczęły współpracę z pododdziałami wyposażonymi w czołgi K-2GF Black Panther oraz aktywnie uczestniczą i wspierają drużyny Wojsk Specjalnych operujących w rejonie przygranicznym wschodniej flanki NATO. Pojazdy LPR Legwan zgodnie z założeniem mają zastąpić w Wojsku Polskim pojazdy Honker oraz uzupełnić flotę pojazdów HMMWV, M-ATV, Cougar oraz Waran trafiając nie tylko do pododdziałów rozpoznania ale także w odmianach specjalistycznych do Wojsk Specjalnych.
Poza 20 Bartoszycką Brygada Zmechanizowaną nowe wozy zaczynają już trafiać na wyposażenie pododdziałów rozpoznawczych kolejnych jednostek takich, jak np. 1 Warszawska Brygada Pancerna (1.WBPanc.) wchodząc w skład batalionu czołgów z Wesołej.
Z początkiem roku zwiadowcy 1.WBPanc. rozpoczęli intensywne ćwiczenia na nowym typie pojazdu zwiadowczego. 12 marca br. 1.WBPanc. potwierdziła fakt szkolenia żołnierzy plutonów rozpoznawczych z ich amerykańskimi odpowiednikami z 1st Armored Division na terenie poligonu w Żaganiu. 1.WBPanc. jest kolejną jednostką przezbrajaną na ten nowy typ pojazdu.
Aktualnie w gestii Wojska Polskiego jest 17 takich pojazdów dostarczonych w dwóch transzach: 3 pojazdy pierwszej dostawy (kwiecień 2024 r.) oraz 14 pojazdów drugiej partii (sierpień 2024 r.).
23 grudnia 2024 r. spółka Kia Motors wraz z Rosomak S.A. poinformowała o zrealizowaniu planu dostarczenia do końca 2025 roku kolejnych 15 lekkich pojazdów rozpoznawczych Legwan dla Sił Zbrojnych RP.
Testy i weryfikacja taktyczno-techniczna
Jeden z pojazdów z pierwszej dostawy posłużył do weryfikacji jego parametrów taktyczno-technicznych przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej w nowopowstałym Centrum Badawczo-Testowym „Wisła”. Natomiast drugi wóz został poddany ostrzałowi z broni palnej, aby potwierdzić skuteczność jego osłon balistycznych (egzemplarz ten po wyremontowaniu służy obecnie jako pojazd demonstracyjny).
Pozostałe dostarczone wozy wraz z jednym egzemplarzem z pierwszej dostawy (14 + 1 szt.) po „spolonizowaniu” w siemianowickich zakładach Rosomak S.A. zostały rozdysponowane pododdziałom rozpoznania wojsk lądowych RP, z czego jeden pojazd przekazany został do testów Straży Granicznej (patrolowanie terenów graniczących z Rosją, Białorusią oraz Ukrainą).
Koreańskie korzenie
Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze (LPR) Legwan są pokłosiem umowy wykonawczej, która została zakontraktowana 14 sierpnia 2024 r. na kwotę blisko 1,2 mld zł brutto w ilości 385 wozów, co daje cenę jednostkowa na poziomie 2,3 mln zł brutto za pojazd.
Stroną realizującą zamówienie została spółka Kia Motors (produkcja pojazdów) oraz Rosomak S.A. („polonizacja” wozów zgodnie ze specyfikacją WP). Termin realizacji dostaw pojazdów pierwszej transzy zakupowej przewidziany został na lata 2024 – 2030.
LPR Legwan oparty został na konstrukcji koreańskiego pojazdu Kia Motors KLTV (Kia Light Tactical Vehicle) K151 Raycolt 4×4 użytkowanego w Siłach Zbrojnych Republiki Korei od 2016 r. (prototyp powstał w 2015 r.). Polska platforma LPR Legwan bazuje na lekko opancerzonym koreańskim wariancie rozpoznawczym K153 (KLTV 182).
Od 2028 r. spółka planuje całkowite przeniesienie produkcji LPR LEGWAN do Polski do zakładów Rosomak S.A. w Siemianowicach Śląskich wykorzystując do jego produkcji elementy składowe wyłącznie polskiego pochodzenia, promując tym samym pojazd jako całkowicie polski (licencyjny) wyrób.
Planowane jest wyprodukowanie od 3 do blisko 4 tys. pojazdów różnych zabudów takich, jak np.: wóz rozpoznania, ambulans, wóz dowodzenia i łączności, wóz transportu CARGO, nośnik moździerza SNT Dynamics kal. 120 mm.
LPR Legwan
LPR Legwan jest lekkim czterokołowym pojazdem opancerzonym o masie dopuszczalnej (DCM) 5,7 t. przeznaczonym dla pododdziałów rozpoznania współdziałających z wojskami pancernymi oraz zmechanizowanymi Sił Zbrojnych RP.
Konstrukcja pojazdu (osadzona na ramie nośnej zapewniającej odpowiednią sztywność) cechuje się niezależnym zawieszeniem wszystkich kół jezdnych, co w połączeniu ze stałym napędem kół (4×4) zapewnia ponadprzeciętne zdolności trakcyjne.
Pojazd charakteryzuje się dużymi wartościami kątów natarcia oraz zejścia (rzędu 45 stopni), zdolnością pokonywania wzniesień na poziomie 60 procent, prześwitem o wartości 410 mm, możliwością głębokiego brodzenia do wartości aż 760 mm.
Legwan posiada system centralnego pompowania kół z płynną regulacją ciśnienia umożliwiającą jego dostosowanie do aktualnych warunków terenowych. Koła wyposażone są w system Run Flat umożliwiający dalszą jazdę po uszkodzeniu któregokolwiek z kół lub ich ewentualnego przestrzelenia.
Pojazd przy masie własnej 3700 kg dysponuje ładownością na poziomie 2000 kg.
Gabaryty wozu to:
- długość: 4900mm,
- szerokość: 2195 mm,
- wysokość: 1980 mm do krawędzi dachu kabiny (2320 mm w przypadku zabudowy stropowej z osłonami balistycznymi),
- rozstaw osi: 3300 mm.

Kabina LPR Legwan mieści czterech w pełni ukompletowanych żołnierzy oraz kierowcę. Dzięki pancerzowi polimerowo – ceramicznemu kabina zapewnia odporność balistyczną na poziomie I wg. STANAG 4569 tj.:
- odporności na pocisk kal. 7,62×51 mm NATO (M80) przy jego prędkości na poziomie 833 m/s w odległości 30 m przy kącie ostrzału w poziomie 360° i 30° w pionie,
- odporności na pocisk kal. 5,56×45 mm NATO (SS109 lub M193) przy jego prędkości na poziomie 937 m/s w odległości 30m przy kącie ostrzału w poziomie 360° i 30° w pionie,
- odporności na odłamki artyleryjskie kal. 155 mm (20 mm odłamki na dystansie 150 m) przy ich prędkości 520 m/s, tolerancji +/- 20 ms, kącie ostrzału w poziomie 360° i 18° w pionie,
- detonacji min bądź ładunku wybuchowego: granaty ręczne, niewybuchy subamunicji pocisków artyleryjskich i inne małe, przeciwpiechotne ładunki wybuchowe (detonacja pod kadłubem pojazdu).
Konstrukcja pojazdu umożliwia zwiększenie ochrony balistycznej do poziomu STANAG 4569 II lub III.
Pojazd napędza sprawdzona, niezawodna, cywilna jednostka napędowa Diesla Hyundai Serii S (S2D6EB) przystosowana do pracy w warunkach poligonowych znana pod oznaczeniem D6EB.
Silnik spełnia normę emisji spalin EURO6, charakteryzuje się niewielkim jednostkowym zużyciem paliwa oraz niskim poziomem hałasu, skonstruowany jest on w układzie V6 ma żeliwny blok oraz dwie aluminiowe głowice z czterema wałkami rozrządu – po dwa na głowicę (QOHC), posiada system bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail Direct Injection (CRDI).
Jednostka napędowa ma pojemność 2959cm3, moc 168 kW (225 KM) przy 3800 obr/min, moment obrotowy: 500 Nm 1750 obr/min.
Silnik współpracuje z automatyczną skrzynią biegów Hyundai PowerTech A8TR1 o ośmiu przełożeniach do jazdy w przód oraz jednym przełożeniem do jazdy w tył. Prędkość maksymalna szacowana jest w zależności od masy i zabudowy pojazdu na 130 km/h. Promień skrętu pojazdu to 7,8 m.
Polecamy temat: LOTR Kleszcz dla pododdziałów rozpoznania >>
Legwan posiada standardowy zbiornik paliwa o pojemności 76 litrów (z opcją na jego powiększenie), co umożliwia zasięg w zależności od warunków terenowych od 560 do 640 km (przy szacunkowym zużyciu paliwa na poziomie od 12 do 25 l/100km).
Wyposażenie LPR Legwan zawiera układ klimatyzacji z systemem filtrowentylacyjnym i ogrzewaniem postojowym, cyfrowy systemy łączności wewnętrznej i zewnętrznej, automatyczny system przeciwpożarowy dla kabiny i przedziału silnika. Opcjonalnie pojazd może być doposażony w:
- cyfrowy system z głowicą obserwacyjną wyposażoną w kamerę dzienno-nocną wraz z kamerą termowizyjną,
- zautomatyzowany zestaw kierowania ogniem (ZZKO) Topaz.
Uzbrojenie LPR Legwan montowane jest na dachowym obrotowym jarzmie (wyposażonym w tarcze balistyczne) na którym zamocować można:
- wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm (WKM-B),
- karabin maszynowy 7,62 mm (UKM 2000),
- sześciolufowy karabin maszynowy systemu Gatling (M134 Minigun),
- automatyczny granatnik kal. 40 mm.
Na dachu pojazdu, w jego przedniej części (narożach), zamocowane są wyrzutniki fosforowych granatów dymnych GAK-81 kal. 81 mm. (po dwa na naroże) współpracujące z systemem ostrzegania i samoosłony OBRA.
Marcin Kaczmarek