Podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, została podpisana umowa wykonawcza na dostarczenie Siłom Zbrojnym RP kolejnych wielozadaniowych Bezzałogowych Systemów Powietrznych FlyEye (BSP FlyEye). Sprawdzony w warunkach bojowych FlyEye ma szeroki zakres zastosowania. Może być używany zarówno do obserwacji pola walki, kierowania artylerią, retransmisji sygnału, patrolowania granic lub również monitorowania infrastruktury krytycznej.
BSP FlyEye zostały już wcześniej z powodzeniem wprowadzone do Sił Zbrojnych RP, realizując zadania zarówno na rzecz Wojsk Operacyjnych, Wojsk Obrony Terytorialnej, jak również sił specjalnych gdzie wykorzystywane są przez Jednostkę Wojskową NIL. Skuteczność działania BSP FlyEye została sprawdzona także w warunkach bojowych podczas działań wojennych w Ukrainie.
BSP FlyEye to zaawansowane, całkowicie polskie rozwiązanie, od podstaw zaprojektowane przez polskich konstruktorów i w całości produkowane na terenie kraju, przy zachowaniu pełnej własności intelektualnej projektu na rzecz producenta Grupy WB. Zapewnia to pełną narodową kontrolę nad system i pozwala na dowolną modyfikację i dostosowanie FlyEye do wymagań użytkownika.
Polecamy temat: JET PACK. Latający plecak do zadań specjalnych >>
Podczas ubiegłorocznego MSPO, w dniu 5 września 2023 roku, została podpisana umowa ramowa na dostawę 400 zestawów BSP FlyEye z przeznaczeniem dla Wojska Polskiego. Podpisanie pierwszej umowy wykonawczej na dostarczenie 7 FlyEye miało miejsce 19 kwietrnia br. W ramach drugiej umowy wykonawczej, zawartej 4 września br. pomiędzy Agencją Uzbrojenia a WB Electronics S.A. (wchodzącym w skład Grupy WB), do końca 2026 roku ma być dostarczonych kolejnych 6 zestawów BSP FlyEye, w najnowszej wersji FlyEye v 3.6, o łącznej wartości 66,7 mln brutto.
Charakterystyka BSP FlyEye
BSP FlyEye przeznaczone są do prowadzenia rozpoznania obrazowego z powietrza za pomocą głowic optoelektronicznych wyposażonych w kamery umożliwiające rejestrację obrazu, zarówno w świetle dziennym jak i z wykorzystaniem termowizji. To rozwiązanie sprawdzone w warunkach bojowych, które pozwala wykonać misję nawet przy bardzo silnym oddziaływaniu środków walki radioelektronicznej (WRE). Usprawnienia w systemie FlyEye v 3.6 polegają na modyfikacji systemów nawigacyjnych, wzmocnienia poziomu bezpieczeństwa oraz integracji BSP ze Zautomatyzowanym Zestawem Kierowania Ogniem (ZZKO) TOPAZ.
BSP FlyEye posiada następujące parametry techniczne:
- Rozpiętość skrzydeł – 3,6 m;
- Długość – 1,8 m;
- Masa startowa – 12 kg;
- Prędkość maksymalna – 60 – 120 km/h;
- Pułap lotu – 3500 m AMSL;
- Czas lotu – 2.5 h +;
- Zasięg łącza radiowego LOS – 180 km LOS;
- System łączności – w paśmie C (NATO);
- Napęd – cichy silnik elektryczny zasilany z akumulatora.
System jest w szczególności dostosowany do realizowania misji polegających na bardzo precyzyjnym podawaniu położenia celów dla artylerii i korekcji miejsc trafień. W zależności od potrzeb może być zintegrowany z różnymi modułami misyjnymi. W wersji podstawowej wyposażony jest w ruchomą dualną głowicę umieszczoną pod kadłubem, co zapewnia szeroki zakres obserwacji z powietrza. Pierwsza z zamocowanych w głowicy kamer – telewizyjna, służy do monitorowania wybranego obszaru w świetle dziennym. Druga, to niechłodzona kamera termowizyjna, szczególnie przydatna podczas działań w nocy.
Wyposażenie głowicy i liczba umieszczonych w niej kamer może być modyfikowana w zależności od wymagań i przeznaczenia systemu. Dzięki temu BSP FlyEye może być dostarczany w różnych konfiguracjach, w tym obserwacyjnej, retransmisyjnej, a nawet transportowej. Dodatkowo FlyEye może być zintegrowany z bardzo lekkim uzbrojeniem precyzyjnym, także z wektorowym systemem akustycznym (służącym do wykrywania źródeł wystrzału).
Lot BSP FlyEye
Dzięki modułowej budowie cały system może być przygotowany do lotu, a następnie złożony po lądowaniu, w czasie krótszym niż 10 minut. Dodatkowo FlyEye charakteryzuje się bardzo niskim obciążeniem logistycznym obsługi. Do startu nie jest potrzebny żaden sprzęt wspomagający w postaci wyrzutni lub pneumatycznej katapulty. Dron wypuszczany jest „z ręki” operatora a sam start może być realizowany z dowolnego miejsca, nawet z pokładu niewielkiej jednostki pływającej. Do momentu aktywacji wybranego planu lotu po osiągnięciu bezpiecznego pułapu, system kontroluje automatycznie zarówno start, jak i lot FlyEye.
Lot odbywa się w zaplanowany pełni autonomiczny sposób przy użyciu punktów orientacyjnych 3D. Bezzałogowiec może poruszać się zgodnie z wyznaczoną misją w ramach planu. Punkty orientacyjne mogą wyznaczać zamknięty obszar lub doprowadzić do trybu krążącego na wybranym obszarze. Każdy z punktów orientacyjnych, taki jak aktywność, promień krążenia lub kierunek może być zmodyfikowany w każdym momencie, zarówno przed, jak i w trakcie trwania misji. Możliwe jest także przygotowanie alternatywnych planów lotu.
Także lądowanie może nastąpić w dowolnym terenie. Znacząco zmniejsza to masę transportowanego zestawu. System wyposażony jest także w opcję autonomicznego lądowania, która aktywuje tryb lądowania FlyEye we wcześniej określonej lokalizacji.
Tekst przygotowany na podstawie informacji producenta. Redakcja: Tomasz Łukaszewski